Author Archive admin

Byadmin

PENGENALAN PUSAR

Mungkin ada yang pertama kali jumpa atau dengar berkaitan PUSAR sama ada bersama Ustaz Rusdi atau dan barisan tenaga pengajar Akademi Bahasa Arab Hud Hud ataupun mana-mana tenaga pengajar yang telah menggunakan bahan rujukan kaedah PUSAR.

Tidak ada yang istimewa tentang kaedah PUSAR, mungkin ada yang lebih istimewa daripada ini kerana pembelajaran bahasa arab adalah sama dimana-mana. Namun ia berbeza cara penyampaian dan cara pendekatan yang dibawah. Mungkin ada yang lebih utamakan pendidikan cara lama iaitu menggunakan kitab-kitab kuning, ada juga yang lebih kepada hafalan dan sebagainya. Bergantung kepada individu tersebut bagaimana cara untuk mereka belajar. Semasa di bangku sekolah, ada yang suka belajar secara berkumpulan, ada yang suka belajar dengan cara sendirian, ada yang suka belajar ketika di tempat tuisen dan yang lebih menarik lagi ada yang suka nampak macam tak belajar, rupanya dalam diam-diam dapat skor mata pelajaran tersebut. Pelikkan? Itulah keindahan ciptaan Allah.

Namun bagaimana pulak bahasa arab mengikut kaedah PUSAR, dan apa itu PUSAR? PUSAR itu dalah gabungan daripada 2 iaitu PU merujuk kepada Popular. Apa yang popular? Perkataan popular yang sangat kerap diguna didalam Al Quran. Jika belajar secara sistematik, maka perkataan popular ini tidak perlu lagi kita terjemahkan kerana ia sangat kerap digunakan didalam Al Quran. Jadi peratus untuk kita kuasai bahasa Al Quran akan lebih mudah.

Manakala SAR merujuk kepada SIFIR..Apa itu SIFIR? Idea tercetus apabila dibangku sekolah dahulu kita perlu menghafal sifir 1 sehingga 12 ketika subjek metamatik. Jika kita tahu sifir, insyaAllah mata pelajaran metamatik jadi lebih mudah. Sama seperti bahasa arab, jika kita kuasai sifir atau lebih dikenali sorof. Maka peluang untuk kuasai bahasa arab itu lebih mudah.

Jadi perlu hafallah sifir ini? Sebab kalau tak hafal, tak kuasailah pembelajaran itu? Perkara ini selalu ditanya kepada Ustaz Rusdi Alias. Namun seperti yang diterangkan diatas, setiap orang ada teknik belajar masing-masing. Namun untuk teknik pembelajaran yang Ustaz Rusdi Alias sendiri gunakan ialah dengan perulangan. Jika di ulang pembelajaran itu, insyaAllah lebih mudah dapat berbanding dengan paksa untuk mengingat. Kita sedia maklum istiqomah itu lebih penting berbanding buat sekali terus. Setuju?

Jika kita rangkum makna dan kaedah PUSAR ini akan membawa maksud

P – Popular (Senaraikan perkataan popular)

U – Ulang sebut (buat ulangan sebutan, supaya ia melekat di minda)S – Sistemkan dan strategikkan pembelajaran

A – Adunkan (wazan itu susah, tetapi ia adalah adunan yang sama. Tak ada perubahan)

R – Rangkum (Rangkumkan pembelajaran dengan hanya sekeping diagram).

Itulah sejarah PUSAR secara ringkasnya. Apa pun keadaannya, niat sebenar oleh Ustaz Rusdi Alias adalah untuk menjinakkan masyarakat melayu nusantara untuk kuasai bahasa arab Al Quran itu tanpa berasa tertekan mahupun berasa sukar untuk di kuasai kerana Allah sendiri yang mencatatkan didalam Al Quran iaitu Al Quran ini untuk memudahkan hambaNya. Selamat belajar bersama kaedah PUSAR.

Klik link berikut untuk sebarang pertanyaan berkaitan kaedah PUSAR wasap.my/60193579303

Byadmin

KUASAI BAHASA SEPERTI BABGHO’

Sudah lama agaknya babgho’ ini terperap didalam sangkar. Babgho’ ni rajin untuk bercakap, tapi tuannya tidak berikan tumpuan yang untuk latih dia bercakap, akhirnya babgho’ ini hanya sekadar tahu berbunyi cip cip cip sahaja.

Ketika mana Ustaz Rusdi Alias merupakan panel bagi rancangan hayya bil arabiyyah di ikim.fm ketika itu, satu buku khas komunikasi telah terhasil oleh Ustaz Rusdi sendiri. Babgho’ bermakna burung kakak tua, dimana babgho’ adalah idea apabila melihat satu video burung kakak tua yang mampu bercakap seperti orang biasa, mampu untuk mengaji seperti anak-anak yang baru membaca, berzikir sepertimana masyarakat biasa boleh berzikir. Ini merupakan satu teknik dimana burung kakak tua itu sentiasa di latih dan di talu dengan perulangan yang sangat banyak membuatkan burung kakak tua tersebut boleh bertutur seperti biasa.

Dari situ, persoalan tertimbul “Kenapa burung kakak tua boleh buat? Takkan manusia tak mampu buat”. Betul, untuk kuasai sesuatu bahasa itu perlukan perulangan yang kerap. Sama seperti seorang ibu atau ayah yang mendidik anak yang baru lahir untuk sebut “papa” atau “mama” sebagai perkataan pertama bagi anak mereka.

Menjadi satu kejayaan pertama buat seorang ayah atau ibu dapat mendengar anaknya sebut perkataan “papa” atau “mama” kan? sehingga ada yang mampu menagis kerana seronok atas kejayaan itu.

Maka daripada situlah, idea modul babgho’ tercetus untuk menjadikan modul komunikasi yang berpandukan prinsip :

1️⃣ Pilih perkataan yang penting
2️⃣ Sebut dengan betul
3️⃣ Ulang banyak kali
4️⃣ Ungkapkan dengan yakin

Kini segmen babgho’ ini boleh diikuti secara percuma secara live di facebook page Ustaz Rusdi Alias bersama Ustaz Khairol Akmar (Jurulatih kaedah PUSAR) dan Al Farhan Halit. Kami berikan situasi sebenar dimana Al Farhan merupakan seorang yang tidak boleh berkomunikasi didalam bahasa arab dan akan dilatih oleh Ustaz Khairol Akmar. Jadi persoalan-persoalan yang akan dilontarkan juga peringkat asas.

InsyaAllah segmen ini setiap hari jumaat jam 9 malam di Facebook Page Ustaz Rusdi Alias. Sebarang pertanyaan lanjut, boleh hubungi 019 357 9303.

Byadmin

SEMINAR NAHU – ONLINE

Alhamdulillah! walaupun dalam keadaan negara kita yang di landa wabak covid19 ini, ramai antara kita yang terus mencari ilmu tidak kira apa sahaja ilmu selagimana ia bermanfaat untuk diri sendiri.

Bukanlah bermakna ingin mengatakan Alhamdulillah sebab negara kita dilanda wabak, tetapi Alhamdulillah Allah swt terus memberi peluang kepada kita ingat padaNya dalam apa juga keadaannya. Asbab wabak ini juga, kita rapat dengan keluarga kita. Asbab wabak ini jugak, orang yang tak pandai mengaji ambil peluang untuk belajar mengaji. Asbab wabak inilah, kita dapat ketahui lebih ramai orang diluar sana yang tidak mampu dalam kehidupan harian dan bermacam-macam asbab yang berpunca daripada wabak covid19 ini.

Amat malang jika sesuatu yang Allah berikan ujian kepada seseorang hamba, namun hambaNya tidak pandang itu sebagai tanda “Allah masih sayang” kita.

Image may contain: 1 person
Seminar Online Session

Alhamdulillah juga, sepatutnya seminar nahu ingin berjalan dalam keadaan kelas fizikal, namun disebabkan covid19 ini. Kami jalankan seminar nahu ini dalam bentuk online session dan masih memberi impak yang bermanfaat kepada masyarkat.

Image may contain: 5 people
25 peserta menyertai seminar online nahu

Kursus nahu online akan membincangkan penggunaan kad purple di dalam kaedah PUSAR. Kad purple A akan membincangkan baris2 hujung isim yang sudah akan memberi kesan kepada pemahaman yang tepat terhadap teks2 bahasa arab.

Ada 6 isim marfu’, 11 isim mansub, 2 isim majrur dan 4 isim tawabi’. Jadi ada 23 perbahasan yang perlu disimpulkan di dalm kad ini.

Dalam masa yang sama para peserta perlu mengetahui 8 isim yang mabni sepertimana yang diputuskan oleh tatabahasa arab.

Kad purple B akan membincangkan tentang fiel serta disiplin yang mesti dipegang ketika menggunakannya.

Kematangan nahu Al Quran ini akan kita dapat melalui latih tubi dan praktis kita terhadap ayat ayat Al Quran. Inilah cara terbaik untuk kita terus berdampingan dengan pemahaman kitab suci Al Quran.

Byadmin

SEMINAR MUDAH BAHASA ARAB AL QURAN

Alhamdulillah pada tarikh 21hb September 2019 lepas, Ustaz Rusdi Alias berpeluang untuk menyampaikan seminar 6jam kepada rakyat Johor yang bertempat di UTM Skudai Johor.

Didalam seminar tersebut Ustaz Rusdi Alias berkongsikan cara mudah untuk para hadirin menguasai bahasa arab Al Quran sebanyak 70%. Seramai 200 peserta yang hadir semasa seminar tersebut membuatkan Ustaz Rusdi Alias berasa teruja didalam penyampaian

Ini membuktikan bahawa masyarakat kita mahu mendalami ilmu bahasa arab Al Quran namun mencari peluang dan ruang yang mudah untuk mereka kuasai ilmu tersebut. Ini juga memberi semangat kepada kami untuk terus mengadakan seminar seperti ini dengan lebih kerap agar mereka tahu bahawa BAHASA ARAB AL QURAN INI MUDAH UNTUK DIKUASAI dengan strategi dan kaedah yang betul.

Semasa seminar itu juga turut dihadiri mereka yang berada di Singapura yang merupakan kebanyakkan peserta kami akan hadir ketika mana kami mengadakan kursus intensif secara modul penuh selama 9 hari di Shah Alam

Byadmin

SEMINAR TEKNIK MENGAJAR CELIK AL QURAN

Alhamdulillah baru selesai kami menguruskan SEMINAR TEKNIK MUDAH MENGAJAR CELIK AL QURAN

Walaupun kami bertahun-tahun mengajarkan dan berkongsi ilmu bahasa arab AL QURAN kepada masyarakat, kami juga memikirkan cara untuk memudahkan orang yang masih belum pandai membaca AL QURAN.

Ustaz Zaidi dan Isterinya memberikan penerangan kaedah mengajar

Itu bukan fokus kami, namun kami cuba untuk meramaikan lagi orang yang boleh mengajar masyarakat untuk pandai membaca AL QURAN.

Oleh itu, kami menjemput Ustaz Zaidi dan Isterinya dari Kelantan ke Selangor berkongsi teknik MUDAH untuk mengajar masyarakat untuk membaca AL QURAN dalam tempoh 4JAM.

Dengan pengalaman beliau selama 20 tahun mendidikan anak-anak setempat beliau di Kelantan, dan telah melahirkan puluhan ribu yang boleh membaca AL QURAN dalam tempoh 4 jam, selayaknya kami memjemput beliau untuk berkongsi kepada pelajar-pelajar kami di Masjid Al Falah, USJ9 baru-baru ini.

Alhamdulilah seramai 220 peserta yang hadir dan diharapkan seramai 220 orang ini mampu terbang dan mengajar dan mendidikan masyarakat untuk pandai membaca AL QURAN dengan teknik yang MUDAH dan BERKESAN.

KAMI SEMEMANGNYA KOMITED UNTUK MELAHIRKAN GENERASI FAHAM AL QURAN

Byadmin

Kursus Intensif SIFIR

Apa itu SIFIR?

Ilham hadir tatkala ayah saya (Ustaz Rusdi Alias) mewajibkan kepada saya untuk menghafal sifir 1 – 12 yang ada di kulit belakang buku latihan semasa sekolah. Katanya, kalau dah hafal sifir ini, pembelajaran matematik akan lebih mudah.

Seperti itu jugalah SIFIR bagi bahasa arab ini, sifir ini lebih dikenali didalam kaedah PUSAR. Namun untuk penuntut luar yang masih belum pernah belajar atau belum kenal apa itu PUSAR, mungkin lebih faham jika sifir ini di sebut “wazan” atau “tasrif”.

Tidak dinafikan, pembelajaran inilah yang banyak orang takut untuk belajar bahasa arab. Tapi dengan menggunakan pendekatan yang santai dan perulangan dengan di bantu diagram yang khas, pembahasan berkaitan wazan dan tasrif ini lebih mudah untuk para peserta lebih faham.

Alhamdulillah, setelah mendapat feedback daripada peserta untuk dibincangkan secara khusus berkaitan ini maka Ustaz Rusdi Alias berpeluang untuk mengadakan kursus secara intensif menguasai sifir selama 2 hari (12jam).

kursus intensif sifir

Seramai 60 peserta yang telah menyertai kursus intensif ini selama 2 hari dalam tempoh 60jam. Ustaz Rusdi kongsikan cara dan teknik untuk mengendalikan sifir ini, bukan sekadar di tunjukkan teori sahaja malah di tunjukkan cara penggunaan didalam Al Quran.

Kursus ini memang amat terhad kepada 50 penyertaan, namun disebabkan permintaan agak memberangsangkan membuatkan kami buat untuk 10 tambahan penyertaan. InsyaAllah jika ada kesempatan lain, kami akan adakan kursus sebegini didalam tempoh singkat. Taniah dan terima kasih kerna anda semua menyokong kami.

Byadmin

INI BUKAN SKIM CEPAT KAYA, TAPI LEBIH KEPADA BERGAYA DI AKHIRAT SANA

Setiap kali kita akan dengar kuliah atau tazkirah malah mungkin sekali video-video viral mengenai pelawaan untuk kita saling memahami maksud didalam ungkapan solat.

Ia disebabkan manusia sering lupa, jadi disebabkan itu peringatan yang sama sering diulang-ulang. Bukanlah dek kerana tak ada topik lain atau mungkin dah habis idea untuk cakap perkara besar-besar, tapi mana mungkin untuk berkatakan perkara besar sehinggakan perkara akar pun tak kuat?

Ada kalanya dikatakan susah nak hafal ayat, kemudian nak hafal makna pulak. Jika dapat hafal makna ia adalah bonus, tapi hakikatnya adalah FAHAM apa yang nak di sampaikan melalui ayat Al Quran tersebut.

Kenapa imam-imam besar mampu mengalirkan air mata ketika membaca Al Quran? Adakah kita ini juga turut mengalirkan air mata kerana faham apa ayat yang di baca oleh Imam atau sekadar mengalir air mata disebabkan lanturan suara yang merdu oleh imam tersebut? Kalau nak kata berkaitan lagu atau merdu dari segi bacaan, itu kita akan cuba kongsikan di perkongsian akan datang.

Jika kita faham, jangan harap kemungkaran akan berlaku. Tapi syaitan tak akan mungkin biarkan, mereka yakni syaitan juga turun berkerja untuk kita terus melakukan kemungkaran. Aku berlindung dengan Allah yang Maha Perkasa daripada godaan syaitan. Amin

Byadmin

KURSUS 12 JAM

“Sesiapa yang mempelajari Quran, besar harga dirinya.Siapa yang mempelajari hadis, tinggi martabatnya.Siapa yang mempelajari bahasa,lembut hatinya.Siapa yang mempelajari ilmu hisab, tajam pandangannya dan siapa yang tidak memelihara dirinya, tidak bererti ilmunya”

– Imam Syafie –

Melalui kata-kata Imam Syafie ini, sedikit sebanyak memberi motivasi kepada diri kita untuk terus belajar sesuatu ilmu itu. Jelas sekali dengan mempelajari sesuatu itu akan sedikit sebanyak memberi perubahan pada diri kita dari pelbagai sudut. Ilmu itu adalah satu perkara yang amat bernilai, jadi tidak mungkin perkara yang bernilai itu akan datang bergolek tanpa di cari.

Alhamdulillah, pengalaman kami selama 2 hari dalam tempoh 12jam mengajar dan berkongsi ilmu bahasa arab Al Quran kepada kakitangan Lembaga Hasil Dalam Negeri bertempat di Bangi amat bermakna bagi kami. Seramai 270 peserta yang turut serta didalam kursus tersebut, dan ia memberi impak yang besar kepada kami untuk memperbaharui modul yang lebih santai dan MUDAH untuk mereka perolehi.

قَالَ الإِمَامُ الشَّافِعِي : يَجِبُ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَن يَتَعَلَّمَ مِن لِسَانِ العَرَبِ مَا يَبْلُغُ جُهْدُهُ فِي أَدَاءِ فَرْضِه

“Wajib ke atas setiap muslim mempelajari Bahasa Arab sekadar yang dia mampu pada melaksanakan perkara yang fardhu”.

Taniah kami ucapkan kepada anda semua yang terus berikan komitmen dalam mempelajari bahasa arab Al Quran, moga-moga segala usaha murni ini akan dapat dijadikan saham kita di akhirat kelak.

قَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : ” تَعَلَّمُوا الْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا تُنْبِتُ الْعَقْلَ وَتَزِيدُ فِي الْمُرُوءَةِ ”

Saidina Umar al Khattab RA telah berkata :
“Pelajarilah Bahasa Arab, kerana sesungguhnya ia mentetapkan akal dan ia meninggikan pada maruah”

Byadmin

KURSUS INTENSIF SIRI KE 15

Alhamdulillah, akhirnya tamat kursus intensif bahasa arab bagi Peringkat Asas pada bulan November 2018 lepas.

Setiap kursus yang kami adakan merupakan pembelajaran untuk kami dari segi pengendalian dan cara penyampaian kepada para peserta. Bukan senang untuk tukar mentaliti masyarakat kita untuk mempelajari bahasa arab Al Quran, tambahan pula ada yang mengatakan “Sudah ada Al Quran terjemaah, kenapa masih nak belajar bahasa arab”.
Perasaan ini berbeza sekiranya kita faham Al Quran secara celik ARAB.

Apa bezanya? YA!! Sudah semestinya terdapat perbezaan antara mereka yang faham Al Quran secara celik ARAB dengan mereka memahami Al Quran secara panduan tafsir/terjemaah. Hatta (sehinggakan), terdapat kelas-kelas tafsir mengenai ayat-ayat Al Quran.

Kami berasa “senang hati” apabila mereka yang ZERO bahasa arab, daripada mereka yang mukanya berkerut-kerut, diakhir kursus melihat senyuman dan memberikan maklum balas yang baik.

Didalam pembelajaran, amat kami menitik-beratkan keseronokan didalam pembelajaran sesuai dengan motto kami MUDAH~SERONOK~FAHAM,

Kursus intensif ini diadakan setahun sekali sahaja, ia bertujuan untuk mereka yang sukar berikan komitmen secara kelas mingguan yang kadang mengambil masa selama 10 bulan untuk melengkapkan modul peringkat asas. Manakalah Kursus Intensif ini hanya mengambil masa selama 10 hari sahaja (30kelas)

Anda ingin tahu bagaimanakah perasaan mereka? Mari hadir dimana-mana kelas kami yang berhampiran.

Hubungi 019-3579303 untuk sebarang pertanyaan.

Byadmin

Cabar Minda

/12

Cabar Minda Anda

Ini merupakan soalan bagi mencabar pengetahuan bahasa arab anda selepas menduduki kursus intensif Bahasa Arab AL QURAN ini.

Apakah makna ISIM?

Apakah fungsi harof Jar

Berikut merupakan 5 tanda isim utama didalam pembelajaran awal. Kecuali ?

Selepas Harof Jar (حَرْفٌ جَرْ) merupakan tanda isim, BETUL atau SALAH?

Pilih 2 jawapan yang betul mengenai tanda ISIM (Kata Nama)

Berikut merupakan tanda isim berbaris bawah, KECUALI ?

Berikut merupakan perkataan bersandar, KECUALI ?

Apakah maksud Dhomir Muttasil?

Berapa banyakkah harof jar bagi pembelajaran awal?

Dhomir itu merupakan kata ganti nama, berapa banyakkah kata ganti nama?

Mudhof termasuk di dalam kategori?

Berikut merupakan dhomir muttasil bagi lelaki, kecuali?

The average score is 73%

Ini merupakan soal jawab mengenai pembelajaran bahasa arab AL QURAN bagi peringkat asas dibawah kendalian Akademi Bahasa Arab Hudhud. Soal jawab ini tiada paksaan, ia sekadar memantapkan pemahaman anda didalam pengguasaan bahasa arab ini.

Selamat menjawab

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com